Procedura practica pentru efectuare expertiza tehnica judiciara

Consider util sa fac cateva precizari legate de modul de desfasurare practica a unei expertize tehnice judiciare, avand in urma o activitate de 15 ani ca specialist tehnic judiciar.

Durata unui proces trebuie sa tina cont, obligatoriu si de timpul necesar pentru intocmirea unui raport de expertiza tehnica. Mica reforma in justitie, de care s-a facut atata tevatura in ultimul an, care scurteaza doar teoretic (pe hartie), durata proceselor nu a avut in vedere aspectul legat de expertiza tehnica judiciara, nu a tinut cont de numarul actual, extrem de redus, de experti/ specialisti tehnici judiciari pe domenii de activitate, autorizati de catre ministerul justititei.

1. Activitatile desfasurate in cadrul unei expertize tehnice in orice specialitate presupune:

-primirea prin posta de catre expert/ specialist a adresei de desemnare, de catre instanta/ parchet, in dosar, pentru nominalizare sa efectueze expertiza tehnica,

-analizarea dosarului cauzei, la sediul instantelor/ parchetelor si copiere la xerox documente din dosarul cauzei, necesare redactarii raportului de expertiza tehnica, la domiciliul expertului/ specialistului, unde acesta detine legislatia aplicabila, arhiva electronica si arhiva scrisa, respectiv aparatura de lucru necesara (calculator, imprimanta, camera foto digitala, xerox, fax, etc.),

-nota scrisa privind evaluarea provizorie a costurilor expertizei tehnice (onorariu provizoriu apreciat ca necesar de catre expert/ specialist, apreciere cheltuieli care urmeaza a fi efectuate pentru derularea expertizei – inclusiv deplasare, cazare, diurna, materiale consumabile pentru intocmire raport de expertiza, etc., taxe si impozite care urmeaza a fi platite de catre expert/ specialist, aplicate la venitul provizoriu al expertului/ specialistului, ca urmare a efectuarii expertizei tehnice in dosarul respectiv), care se depune la instanta/ parchet, cu numar de inregistrare, pentru a fi prezentata partilor implicate in dosar,

-costurile provizorii ale intocmirii raportului de expertiza tehnica se vor depune prin cec in contul Biroului local pentru expertize tehnice,

-documentarea expertului/ specialistului la domiciliul acestuia, asupra legislatiei in vigoare, aplicabile in dosar,

-formularea unor adrese de convocare parti in proces, la intalnirea cu expertul/ specialistul si pentru prezentarea altor documente (nominalizarea acestora) decat cele existente la dosarul cauzei,

-trimiterea prin posta cu confirmare de primire a adreselor de convocare, a partilor, respectiv prin fax/ e.mail cu solicitare de confirmare de primire, primire confirmare de la cei convocati,

-intalnirea/ intalnirile specialistului, cu partile implicate in proces (la aceeasi data sau la date diferite, dupa caz, dupa 7-10 zile, de la trimiterea adreselor de convocare), de regula la sediul paratului, din localitatea unde acesta isi are sediul principal si/ sau sediile secundare,

-de cele mai multe ori sunt necesare intalniri repetate, deoarece partile nu prezinta toate documentele solicitate prin adresele de convocare,

-studierea de catre expert/ specialist a tuturor documentelor aflate la dispozitie si redactarea raportului de expertiza tehnica, la domiciliul expertului/ specialistului,

-depunerea raportului de expertiza tehnica la instanta/ parchet, la sediul acestora (cu numar de inregistrare) sau trimiterea prin posta, cu adresa recomandata/ confirmare de primire, dupa caz,

-o data cu raportul de expertiza tehnica se depune si nota scrisa pentru evaluarea finala a costurilor expertizei tehnice (onorariu definitiv expert/ specialist, cheltuieli efectuate – inclusiv deplasare, cazare, diurna,  materiale consumabile pentru intocmire raport de expertiza, etc., taxe si impozite platite de catre expert, aplicate la venitul expertului/ specialistului, ca urmare a efectuarii expertizei tehnice in dosarul respectiv),

-lamuriri suplimentare si eventuale completari, la raportul de expertiza tehnica (solicitate de catre partile in proces, instanta/ parchet), formularea acestor lamuriri in scris si depunerea la instanta/ parchet, cu numar de inregistrare,

-formularea unor adrese (de multe ori repetate) ale specialistului catre instante/ parchete, pentru ca acestea sa se pronunte asupra raportului de expertiza tehnica si sa transmita documentele necesare, la biroul local pentru expertize tehnice, in vederea intocmirii facturii de catre specialist, pentru incasarea onorariului definitiv si a cheltuielilor efectuate pe parcursul derularii activitatii de expertiza tehnica).

2. In conditiile susmentionate este utila stabilirea unei proceduri de catre Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, pentru detalierea art. 15 din OG nr.2/ 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, care sa flexibilizeze activitatea, tinand cont de:

-capacitatea de lucru, lunara, a expertului/ specialistului, in ceea ce priveste timpul afectat efectuarii expertizei tehnice, in fiecare dosar,

-obligatia efectuarii expertizei tehnice, numai in judetul de domiciliu al expertului/ specialistului si respectiv, in afara judetului de domiciliu, numai in limita timpului disponibil, dupa aprecierea expertului/ specialistului,

-este/ nu este, obligatorie/ prioritara, efectuarea expertizei tehnice pe raza judetului de domiciliu al expertului/ specialistului,

-sporirea numarului expertilor/ specialistilor, pe specialitati (in prezent, de exemplu, in specialitatea protectia muncii, sunt activi 7 specialisti, din care 4 in Bucuresti),

-timpul necesar transmiterii prin posta a adreselor de convocare a partilor, la intalnirea cu expertul/ specialistul,

-expertul/ specialistul sa aiba posibilitatea sa aprecieze daca este utila sau nu intalnirea sa, fizica, cu partile implicate in proces sau este suficient, doar sa solicite si sa primeasca prin posta, completarea documentelor utile intocmirii raportului de expertiza tehnica,

-intalnirea fizica a expertului/ specialistului cu partile implicate in proces sa nu mai fie obligatorie, deoarece necesita deplasari suplimentare ale expertului/ specialistului, la sediul paratului, la sediile secundare (de multe ori in alte judete, decat sediul principal),

-ca alternativa de lucru, posibilitatea convocarii partilor in proces, la intalnirea cu expertul/ specialistul, la sediul/ domiciliul acestuia, nu la sediul paratului,

-posibilitatea ca dosarele existente la instante/ parchete sa fie xerocopiate si trimise expertului/ specialistului, prin posta, o data cu desemnarea acestuia sau la solicitarea expresa a acestuia, adresata instantei/ parchetului,

-stabilirea obligatorie de catre instante/ parchete, o data cu onorariul provizoriu  al expertului/ specialistului si a avansului provizoriu, de cheltuieli pentru deplasarea, cazarea, diurna expertului/ specialistului, la solicitarea acestuia, in urma unei evaluari corecte, virarea de catre cei carora le-a dispus instanta/ parchetul, a onorariului provizoriu si a avansului de cheltuieli, in contul biroului local de expertize tehnice, din judetul de domiciliu al expertului/ specialistului, punerea avansului de cheltuieli, la dispozitia expertului/ specialistului, la data desemnarii/ acceptarii acestuia, pentru efectuarea expertizei tehnice,

-precizarea expresa, ca instanta/ parchetul trebuie sa transmita documentele prevazute de lege, la biroul local pentru expertize tehnice judiciare, din judetul de domiciliu al expertului, la data inregistrarii primirii raportului de expertiza tehnica, pentru ca expertul/ specialistul sa intre in posesia onorariului definitiv si dupa caz, a diferentei de avans de cheltuieli.

Sunt multe alte probleme de rezolvat in justitia romana, poate mai importante, dar activitatea de expertiza tehnica judiciara trebuie sa fie in prim plan.

Anunțuri

5 răspunsuri to “Procedura practica pentru efectuare expertiza tehnica judiciara”

  1. Ing. Gheorghe Aelenei Says:

    Ce ne facem , Domnilor emitatori ai parerilor de mai sus-cu acele Expertize tehnice EXECRABILE din punct de vedere al formei de redactare , dar mai ales din punct de vedere tehnic- stiintific?
    Sa nu uitam ca deseori expertizele tehnice judiciare stau la baza emiterii unor Hotarari privind stabilirea drepturilor definitive de proprietate ale justitiabililor… Si cand acestea sunt vadit partinitoare fata de una dintre partile litigante, aceste Rapoarte de Expertiza cine le poate aprecia si dispune masurile de indreptare a eventualelor greseli?
    Cui i se poate adresa justitiabilul flagrant vaduvit de lipsa de corectitudine a Dlui Expert tehnic judiciar?
    Cine ii poate trage la raspundere pe acesti …falsi experti tehnici? Care estre rolul Judecatorului cand constata vaditele carente ale unor astfel de LUCRARI? Cum e posibil sa le admita, desi acestea sunt vadit neconcludente scopului urmarit?
    Cu astfel de situatii s-a intalnit si Constantin Ghinelea din Bucuresti.

    • gigipopa Says:

      Daca doriti pareri, discutii, solutii, etc. puteti accesa forumul de pe site-ul avocatnet.ro la sectiunea expertize tehnice judiciare si extrajudiciare.
      Sunt discutii legate de situatii intalnite prin instante.

    • Alex Chirita Says:

      Un judecator corect vede aceste lucruri.Biroul central pentru expertize tehnice judiciare poate sanctiona licheaua…Eu am dat de un judecator corect care a dispus refacerea expertizei.Si in cel mai scurt timp formulez si o sesizare catre biroul central pentru expertize tehnice judiciare in vederea sanctionarii ‘” expertului”
      care,vadit a influentat rezultatul final al expertizei care a intocmit-o…
      Eu de 5 ani ma chinui cu sistemul.Insistati cu multe plangeri de recuzare,sesizari si obiectiuni….La mine intr-un final au dat roade

  2. Lucian Says:

    Bună ziua,
    Va rog o precizare.
    Un expert care efectuează o expertiză judiciară,a unui apartament,acest apartament având îmbunătățiri de confort prin desființarea unor pereți,închiderea balconului și ,anexarea lui la apartament,etc.,trebuie să verifice dacă proprietarul deține autorizații de la urbanism,????….sau pe expert nu.l interesează acest aspect ca au sau nu autorizații??….acesta evaluează ceea ce i se cere și ce constats mn a la față locului???
    Mulțumesc.

    • gigipopa Says:

      Expertul trebuie sa raspunda la obiectivele fixate de instanta de judecata referindu-se in cuprinsul raportului de expertiza si concluzionand legat de acte normative in vigoare. Daca pentru a raspunde la obiective si pentru a formula concluziile raportului, expertul are nevoie sa faca referiri la proiectul de executie a modificarilor/ completarilor, etc. facute la constructia initiala, respectiv la obtinerea autorizatiilor legale, atunci expertul o va face.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: