Reglementari legislative privind accidentul de munca de traseu

Destul de des apar „stiri de senzatie” care anunta producerea unor evenimente – accidente grave de circulatie pe soselele tarii, accidente de munca produse pe santiere de constructii, in mine sau in transporturi, macarale care se prabusesc, incendii si explozii la care se inregistreaza victime, etc.

De prea putine ori cetatenii afla cauzele producerii acestor evenimente. Si de mai putine ori se analizeaza pertinent producerea acestor evenimente si se discuta despre eventuale masuri care ar fi utile a se lua (din punct de vedere legislativ, tehnic, economic, etc.) pentru prevenirea unor evenimente similare.

Am revenit pe acest site https://muncaprotejata.wordpress.com pentru a incerca, in masura posibilitatilor mele (fara a dispune de acces direct la surse de informatie oficiale, care analizeaza aceste evenimente), sa ating aspecte care de cele mai multe ori scapa din vederea celor care difuzeaza stiri.

Mi-am propus sa intocmesc si sa public pe acest blog unele materiale pe care le consider utile, in egala masura, pentru informarea lucratorilor, dar si a angajatorilor.

Categoria de bucatareli am transferat-o cu arhiva cu tot pe un site nou http://www.despremancare.ro

Intocmirea de catre angajator a instructiunilor proprii privind securitatea si sanatatea in munca pentru lucratori este obligatorie pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale.

CONDITIILE IN CARE ACCIDENTUL DE TRASEU

ESTE CONSIDERAT ACCIDENT DE MUNCA.

    Inspectia muncii publica pe site-ul propriu http://www.inspectmun.ro un Raport anual intocmit conform prevederilor Conventiei nr. 81/ 1947 si ale Conventiei nr. 129/ 1969 ale Organizatiei Internationale a muncii.

Acest raport respecta prevederile conventiilor mentionate, adoptate si de catre Romania, facand publice date privind activitatea desfasurata la nivel de tara, vizand  protectia muncii/ securitatea si sanatatea in munca pentru lucratori. Unul din capitolele raportului analizeaza statistic accidentele de munca produse la nivel de tara.

Pe acelasi site, inspectia muncii publica periodic (trimestrial, semestrial) statistici privind situatia accidentelor de munca produse la nivel de tara.

Pe sectiunea site-ului Avocatnet.ro, la sectiunea Initiativa-legislativa.ro a existat in urma cu 1, 5 ani o propune privind abrogarea art.30 lit g) din Legea securitatii si sanatatii in munca, articol care viza accidentul de traseu ca fiind considerat accident de munca. Motivarea era: angajatorul nu poate controla activitatea angajatilor sai in afara orelor de program.

Am intervenit in discutie si am facut unele precizari: „Articolul mentionat se refera la obligatia angajatorului de a avea o prevedere in regulamentul de ordine interioara si in materialul de instruire in domeniul ssm, prin care sa stabileasca pentru fiecare angajat in parte, un traseu de urmat, de la domiciliu la serviciu si retur, inclusiv cu mijloace proprii ale firmei sau puse la dispozitie de firma. Nerespectarea de catre angajat a acestei prevederi, il scoate pe angajator, din culpa. Daca prevederea nu este mentionata intr-un document oficial al firmei si este cunoscuta, sub semnatura, de catre angajati, angajatorul este responsabil si intra sub incidenta legii. Prevederea legislativa, este folosita in toate tarile civilizate, poate nu atata de explicit, ca in legea 319/2006. Consider corecta prevederea legislativa, atat pentru angajat, cat si pentru angajator.”

Deoarece au existat in continuarea discutiei pareri contrare celei formulate de catre mine, dar nefundamentate, consider ca este utila o informare mai detaliata a lucratorilor dar si a angajatorilor.

Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/ 14.07.2006 defineste la art.5 lit.g) accidentul de munca – vatamare violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate sau deces.

Normele metodologice de aplicare ale legii nr. 319/ 2006, aprobate prin HG nr. 1425/ 11.10.2006 modificate si completate prin HG nr. 955/ 08.09.2010 si HG nr. 1242/ 14.12.2011 definesc la art.2 pct.5 – accident care produce incapacitate temporara de munca (ITM) – accident care produce incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical sau, dupa caz, prin alte documente, potrivit prevederilor legale.

La art.12 al.(1) din lege se mentioneaza obligatia angajatorului,

-lit.c) sa tina evidenta accidentelor de munca ce au ca urmare incapacitate de munca mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor usoare, a bolilor profesionale, a incidentelor periculoase, precum si a accidentelor de munca, astfel cum sunt definite la art.5 lit.g).

La art.30 al.(1) din lege se mentioneaza ca in sensul prevederilor art.5 lit.g), este, de asemenea, accident de munca:

-lit.g) accidentul de traseu, daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul normal de la domiciliul lucratorului la locul de munca organizat de angajator si invers.

Legiuitorul a prevazut la art. 39 al.(8) lit. a) – amenzi contraventionale in cuantum de 2.000 – 4.000 lei pentru nerespectarea de catre angajatori a prevederilor art. 12 al.(1) lit.c).  Amenzile contraventionale se aplica angajatorilor conform prevederilor art. 41 din lege.

Normele metodologice de aplicare ale legii nr. 319/ 2006, aprobate prin HG nr. 1425/ 11.10.2006 modificate si completate prin HG nr. 955/ 08.09.2010 si HG nr. 1242/ 14.12.2011 definesc la art. 2 pct.10 accidentul de munca de traseu:

a) accident survenit in timpul si pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la domiciliu si invers si care a antrenat vatamarea sau decesul,

b) acccident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul,

c) accident care a antrenat vatamarea sau decesul, petrecut pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde isi incaseaza salariul si invers, daca acesta este organizat de angajator in afara unitatii.

Prevederile legislative privind accidentul de traseu sunt in avantajul lucratorilor deoarece un accident de traseu inregistrat ca accident de munca face posibila plata concediului medical pentru incapacitate temporara de munca in cuantumul prevazut de Legea nr. 346/ 05.06.2002 cu modificarile si completarile ulterioare, privind asigurarile pentru accidente de munca si boli profesionale.

Pentru cazul cand accidentul s-a soldat cu decesul victimei sau incadrarea intr-un grad de invaliditate a victimei, se aplica si prevederile din contractul colectiv de munca la nivel de unitate/ ramura, respectiv din legea pensiilor publice (dupa caz – ajutor de deces pentru urmasi, de la casa de pensii, ajutor material si ajutor financiar din partea angajatorului pentru victima respectiv pentru urmasi, etc.).

Prevederile legislative sunt in avantajul angajatorului, daca acesta a mentionat in fisa individuala de instructaj ssm – traseul pe care se deplaseaza angajatul de la serviciu spre domiciliu si invers, respectiv perioada totala de timp necesara pentru deplasare (se precizeaza obligatoriu intervalul orar si timpul total, necesar deplasarii de la domiciliu spre serviciu si invers), angajatorul neputand fi amendat contraventional/ neputand fi considerat in acest caz, responsabil din punct de vedere penal, pentru producerea evenimentului (vezi art.2 pct.10 lit.a) din normele metodologice).

Daca angajatorul asigura transportul angajatilor, de la domiciliu spre serviciu si invers, cu mijloace proprii sau cu mijloace de transport inchiriate, acest lucru se va mentiona in fisa individuala de instruire ssm, precizandu-se traseul de urmat si perioada de timp (intervalul de timp) necesara pentru deplasarea de la domiciliu spre serviciu, respectiv de la serviciu spre domiciliu.

Prevederile din fisele individuale de instruire ssm ale lucratorilor, privind traseul de urmat si perioadele (intervalul) de timp necesare transportului lucratorilor vor fi mentionate obligatoriu in contractul de prestari servicii, incheiat de catre angajator cu firma de la care inchiriaza mijloacele de transport., pentru ca firma de transport sa cunoasca aceste prevederi si sa le respecte. Nerespectarea de catre firma de transport a acestor prevederi cade in responsabilitatea acesteia.

In fisa individuala de instructaj ssm, traseul si durata deplasarii se mentioneaza de catre persoana care efectueaza instruirea introductiv generala, la inceputul fisei, imediat sub numele angajatului.

Semnatura angajatului pe fisa individuala de instructaj ssm atesta faptul ca acesta a fost instruit corespunzator de catre angajator.

Pentru cazurile prevazute la art. 2 pct.10 lit. b) si c), din normele metodologice, angajatorul trebuie sa intocmeasca si sa aprobe un document scris, acesta putand fi regulamentul de ordine interioara (semnat de catre angajati, de luare la cunostinta), in care sa stabileasca traseul normal al deplasarii angajatilor de la locul de munca la locul unde se serveste masa si invers (pentru lit.b) si perioada de timp cand are loc deplasarea, respectiv traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde angajatii isi incaseaza salariul si invers, precum si perioada de timp cand are loc deplasarea.

Cei interesati (angajatori si/ sau lucratori) pot achizitiona contra cost, modele de instructiuni proprii privind securitatea si sanatatea in munca pentru lucratori, intocmite conform mentiunilor din prezentul articol, accesand site-ul http://protectiamuncii.wordpress.com

Prin analizarea, adaptarea dupa caz si aprobarea de catre angajator, aceste instructiuni pot fi utilizate de catre firme de profil, la locuri de munca/ posturi de lucru, proprii acestor firme, dar si pentru echipamente tehnice de munca identice cu cele analizate in cadrul acestor instructiuni.

Anunțuri

2 Răspunsuri to “Reglementari legislative privind accidentul de munca de traseu”

  1. Johnd518 Says:

    It’s very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this article at this site. bcaebdgkdbad

  2. L.G. Says:

    Problema accidentului de traseu e mai complexa. In primul rand traseul si durata de deplasare: – conform anexei 11 la HG 1425 nu este obligatoriu sa trecem durata de deplasare in fisa si nici mijlocul de transport, doar traseul. In tipizat e drept ca apare si durata, dar nu e o obligatie.
    Ar trebui facute modificari sau completari la definitiile accidentului de traseu in sensul ca deplasarea sa se faca cu mijloace de transport in comun (autobuze, microbuze, tren) sau cu mijloace asigurate de angajator.
    Alta problema e atunci cand accidentul s-a produs din vina soferului unei societati care a accidentat un angajat al altei societati, care mergea acasa pe traseul lui normal. Soferul nu si-a dat seama ca a facut accident si a plecat mai departe, iar martorii nu au putut da prea multe relatii. Victima a ajuns in coma la spital si nu poate da declaratie. Politita face cercetari, expertize si au mai multi suspecti. Accidentul in acest caz este cercetat si inregistrat de catre societate la care era angajata victima. De ce? Cum faci cercetarea in acest caz? cum stabilesti cine este vinovat? cum stabilesti masuri?
    Asta e parerea mea, poate gresesc dar accidentul de traseu trebuie altfel definit.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: