Ce mai freamat, ce mai vuiet

Parca nici nu a fost 1 Mai, adica, vreau sa zic ziua internationala a muncii, nu ziua internationala a celor ce muncesc, cum se zicea pe vremea lui Ceasca. Nu mi-am propus sa analizez – cine isi permite azi si cine nu, sa munceasca. Se pare ca in viziunea actuala, nu conteaza decat ce pui in traista, nu conteaza daca muncesti sau nu. Sa fie clar, in randul celor care muncesc cu adevarat, nu pot sa-i includ pe cei care profita de pe urma afacerilor cu statul, pe cei care fura de la ceilalti, pe cei care traiesc din invarteli. Desi, daca ma gandesc putin si acestia „muncesc”, in felul lor.

Sotia mea se plangea, ieri, ca nu a auzit toata ziua, la radio-tv, muzica patriotica (de ce, nu ?), care se canta pe vremuri, de 1 Mai. Oare de ce ? Dupa cate imi amintesc eu, Ciprian Porumbescu nu le-a avut cu comunismul. Muzica aducea doar un omagiu muncii – „Si ei azi sarbatoresc, 1 Mai, muncitoresc”. 

Nu am amintiri grozave legate de prima partea a zilei de 1 Mai, cand de regula eram obligat sa particip, pe baza de tabel, cu semnatura, la marea defilare, cu steaguri si plancarde. Dar parca, pentru ce urma „obligatiei de serviciu” – serbarea campeneasca in aer liber, cu mici si bere, in sunet de fanfara, merita sa stai „drepti” 3 ore, pentru a beneficia ulterior, tot restul zilei, de primavara, de deconectare totala, sa profiti de prilej pe a se lansa noi bancuri cu Bula, in cercul restrans de prieteni, iesiti cu familia la iarba verde.

Ieri, opozitia a renuntat la „pomana electorala”, cu mici si bere. A strans o mana de trepadusi de serviciu, ai partidului, pentru a organiza in mai multe orase, mitinguri de protest impotriva guvernarii actuale.

Guvernantii au uitat, ca de obicei, tot ce tine de traditii, daca acestea nu folosesc la reclama politica ieftina. S-au afisat doar la mare, unde s-a dat startul unei noi „afaceri turistice”, in spiritul si folosul politic al partidului de guvernamant.

La iarba verde, nu mai e niciun loc, unde sa te poti aseza, pe marginea raului, pentru ca s-a dat in proprietate la oameni, inclusiv albia raului (albie, pe care legea stramoseasca o considera bun comun, al obstei), pentru „a nu mai face gat” ca fosta lor proprietate a intrat in posesia vreunui profitor local, al tranzitiei.

Daca te duci in parc, nu poti sa stai linistit, de racnetul si vaietul manelist, care inunda eterul.

Impreuna cu sotia, am dorit sa sarbatorim, ieri, 1 Mai, cu ceafa de porc la gratar, mici si bere. De dimineata, am facut o plimbare prin market-uri, am achizitionat ce era nevoie si am parcat acasa, in bucataria de bloc.

Nu am iesit la iarba verde, pentru ca acum doi ani am fost „alungati” de bodigarzi, de pe malul apei.

Am pus gratarul pe aragaz si berea in frigider, la rece. Am facut o salata mare, cu verzituri de sezon.

Am sarbatorit in duo, eu si sotia, copii nostrii fiind plecati fiecare pe la treburile lor, fratii si surorile, fiecare pe la casele lor, iar parintii nostrii nemaifiind printre noi.

Am pus pe calculator, muzica de-a nostra, populara si lautareasca veche. Nu am avut un CD sau inregistrata, melodia lui Ciprian Porumbescu. Pacat. O voi procura, pentru viitor.

Sa fie nostalgie ? Poate, doar pentru serbarile campenesti de la iarba verde, la care participam, cand erau copii mici. Poate pentru reuniunile de familie, la care ne strangeam, uneori (mai ales daca se nimerea sa fie si ziua de Paste), 15-20 de persoane (parinti, copii, nepoti), cu ocazia zilei de 1 Mai.

Un răspuns to “Ce mai freamat, ce mai vuiet”

  1. merceleo Says:

    Titlul ar vrea sa parafrazeze versurile lui Eminescu din „Scrisoarea a III-a”:
    „…Şi abia plecă bătrânul… Ce mai freamăt, ce mai zbucium!
    Codrul clocoti de zgomot şi de arme şi de bucium…”

    Nu-mi ramane decat sa ma „zbucium” de incultura unora cu pretentii.

Lasă un răspuns

