Trenul care aduce groaza

Aproape zilnic apar stiri de presa despre accidente de circulatie, produse pe soselele patriei (unele aproape impracticabile datorita denivelarilor si gropilor, dar utilizate frecvent, in lipsa de alte drumuri 😕 ), multe dintre acestea fiind incadrate si drept accidente de munca.

Degeaba avem legi dure si amenzi mari pentru majoritatea conducatorilor auto. Cei avuti, posesori de masini puternice si scumpe, iti taie calea in trafic, te clacsoneaza daca masina ta pleaca mai greu de pe loc, la stop, te orbesc cu farurile puternice (suplimentare, puse pe caroserie), te umilesc cu vorba si privirea, cand vad la volan, ca esti femeie sau mai in varsta, te blocheaza in parcare sau se dau in „avarie”, dar lasa radioul pus pe manele, sa „zguduie” aerul inconjurator.

Politistii nu se iau de acesti pirati ai soselelor, ii trateaza cu indiferenta sau complezenta, poate chiar ii admira in secret. Se uita doar la muritorii de rand care depasesc linia continua cu un sfert de roata, ca sa depaseasca o caruta (aflata pe drumul national, neavand alternativa de circulatie) sau la cei parcati din lipsa de spatiu, pe marginea trecerii de pietoni.

Accidentele la trecerea de nivel la calea ferata, precum cel produs la Scanteia, in judetul Iasi, de Sfanta Marie, soldat cu 14 morti si alti 2 raniti aflati in stare foarte grava, se intampla destul de des, in Romania. Statisticele politiei o pot confirma.

Cum victimele aflate in microbuz, se duceau la serviciu, evenimentul este incadrat si ca accident de munca. Ca de fiecare data, in urma producerii unui eveniment, navalesc „corbii”, sa cerceteze cauzele producerii evenimentului – inspectorii de politie, procurorii, inspectorii de munca, responsabilii cu securitatea si sanatatea in munca din ministerul transporturilor, inspectorii din primarii si din prefectura, inspectorii din ISU, inspectorii RAR. Si cerceteaza, cerceteaza…, multe luni dupa producerea evenimentului, pana se asterne praful pe dezastrul produs sau apare alt eveniment, de actualitate, care face valva printre cetateni. Rudele si prietenii indurerati ai victimelor, raman singurii care se intereseaza de cele crestinesti, pentru victime. Uneori isi cauta dreptatea in instanta, dar rareori o si gasesc.

Din primele cercetari ale accidentului produs a reiesit ca soferul a fost neatent (dupa unele informatii numara chiar bani, luati de la calatori) si a ignorat semnalele acustice si optice – luminoase, aflate in functiune, la trecerea la nivel de cale ferata, fara bariere.

Cum soferul a decedat, vinovatul este ca si identificat. Nu isi mai pune nimeni problema despagubirii morale si materiale a urmasilor victimelor. Este adevarat, nimeni nu-i mai poate invia pe cei decedati. Doar minorii si sotii supravietuitori, vor primi niste pensii infime, de urmas, de la stat.

Ministrul transporturilor, la aflarea vestii tragice, anunta in stilul sau zeflemitor, ca la nivelul ministerului s-a demarat o ancheta. Nu ne spune nimic despre banii incasati din taxa de drum, de la toti posesorii de autovehicule, bani care ar trebui utilizati si pentru cresterea sigurantei circulatiei, la trecerea de nivel la calea ferata, in cazul Scanteia.

In urma evaluarii riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de munca…, conform prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/ 2006, art.7 al.4 lit a, ministerul transporturilor trebuia sa identifice acest loc de munca periculos – in speta sa constate necesitatea montarii de bariere la trecerea de nivel la calea ferata.

Ce daca erau montate, semnale acustice si luminoase, respectiv exista chiar si vizibilitate. In zonele cu risc ridicat si specific de accidentare (zona evidenta asa cum s-a vazut prin producerea evenimentului), identificate conform Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/ 2006, art. 7 al.4 lit.e, trebuie luate masuri corespunzatoare pentru ca accesul sa fie permis numai lucratorilor care au primit si si-au insusit instructiunile adecvate.

Soferul se pare ca nu avea experienta necesara ca si conducator auto, nu avea atestat profesional si autorizatie pentru transport persoane, nu era angajat cu forme legale, conducea autovehiculul in numele unei firme neautorizate de catre ministerul transporturilor, autovehicul aflat insa in proprietatea unei alte firme, autorizate.

Cate controale o fi dispus ministrul transporturilor, pe traseul firmei de maxi-taxi ? De cate ori o fi fost verificat soferul aflat in trafic, despre care spune presa (conform declaratiilor satenilor intervievati), ca ar fi fost foarte obosit, deoarece facea cate 14 curse pe zi, 5 zile pe sapatamana, nu oprea niciodata la trecerea de cale ferata, ar mai fi fost implicat in evenimente oarecum minore, nesoldate cu accidente, mergea cu viteza mare, fusese amendat de politie in mai multe randuri, autovehiculul era intr-o stare tehnica precara, fiind chiar modificat pentru a transporta persoane.

Ce zice presa ? Citez din Evenimetul zilei – „Firmele de maxi-taxi comit ilegalitati in serie, sub tacerea complice a autoritatilor…. Traseele se decid la mica intelegere, microbuzele sunt invechite si supraaglomerate, iar munca la negru e la ordinea zilei. Nimeni nu respecta nicio regula si nimeni nu este tras la raspundere….” 

Patronul firmei de transport are aceleasi responsabilitati, enumerate mai sus, la ministerul transporturilor. 

Pentru lipsa de control si decizie in spiritul legii pot fi responsabilizate si inspectia muncii, primaria, prefectura, politia, RAR.

Inspectia muncii, respectiv ITM Iasi nu stia ca soferul muncea la negru. Dupa producerea evenimentului au declarat ca soferul nu avea contract individual de munca, inregistrat la ITM Iasi. Oare de ce nu au verificat, inspectorii de munca, firma de maxi-taxi si traseul de deplasare la/ de la serviciu, al calatorilor – angajati la firme din zona ? Ar fi putut identifica astfel, zona cu risc ridicat si specific de accidentare.

De ce nu ar contribui din buzunarul propriu, la despagubirea urmasilor victimelor si cei respnsabili de producerea evenimentului, altii decat soferul ? Organele abilitate ale statului ar trebui sa se pronunte in acest fel.

Indiferenta sau prostia patronilor, gomosenia acestora, berbecizmul angajatilor, neputinta politica a autoritatilor dublata de festivism si vedetism, lipsa de profesionalism si cunostinte in domeniul securitatii si sanatatii in munca, aplicarea discriminatorie a legilor din interes propriu/ personal, sunt cauze care nu pot fi ignorate, la producerea unor tragedii precum cea de la Scanteia.

Miscarea „prasnel”, a patronilor, prin legile deficitare sau aplicate stramb de catre autoritatile tarii, este favorizata de interpretarea legislatiei sau de nepasarea autoritatilor statului. Astfel protectia lucratorilor la locul de munca (soferul in cauza) si implicit a persoanelor aflate in raza de influenta (cazul transportului de persoane – angajati ai unor firme, spre locul de munca) se poate transforma intr-o problema majora pentru tara. Anchetele declansate in urma producerii unor evenimente dureaza luni de zile, judecarea si pronuntarea in instante – ani de zile, iar adevaratii vinovati de producerea evenimentelor – nu sunt adusi in instanta decat rareori si foarte rar condamnati si atunci cu suspendare.

Fondul de risc pentru boli profesionale si accidente de munca, la care contribuie toti angajatorii, este tinut sub strict control 8) de catre guvernanti. Nu se face niciun raport asupra utilizarii sumelor colectate in acest fond de risc, destinat prin lege pentru imbunatatirea conditiilor de munca si a cresterii sigurantei in munca a lucratorilor, la locul de munca. 😉

Sindicatele acuza. Angajatorii ignora orice investitie destinata sigurantei lucratorilor. Inspectorii de munca desi bine platiti pentru a identifica si solutiona problemele privind preotectia muncii, fac averi folosindu-se de functia lor. Inspectia muncii este prost organizata si apeleaza des la compromisuri. Legislatia este aplicata stramb, preferential dupa apartenenta politica a celor implicati, nimeni nu ia nicio masura concreta, realista. Organele abilitate ale statului nu se autosesizeaza pentru a verifica averile insemnate acumulate de catre unii inspectori. Amenzile aplicate de catre inspectia muncii finanteaza campania electorala.

Ce este de facut ? Taurul trebuie apucat de coarne. Legile trebuie sa fie adaptate in realitate (nu doar declarativ) la prevederile europene.  Institutiile statului sa fie depolitizate si adevaratii profesionisti sa-i inlocuiasca pe clientii politici. Inspectorii sa aplice legea in spiritul ei, nu dupa interese politicianiste.

Sa devenim cu adevarat europeni. 🙂

Anunțuri

2 Răspunsuri to “Trenul care aduce groaza”

  1. VASILICA Says:

    buna ziua, nu stiu unde sa scriu dar vreau sa va zic ca o cunostinta munceste la RAIMET care este in mun. Tulcea si lor li se incalca drepturile…
    1.nu se achita zilele de sambata dublu decat zilele obisnuite,
    2. nu vor sa le dea echipament spunand ca nu au,spre exemplu ca bocanci si salopete se dau odata la un an desi ele se uzeaza mult mai repede
    3. bonurile de masa le-au taiat si la cat greu este acolo – salariu este mult mai mic decat este stipulat in contract.
    4. nu au conditii de munca – lucreaza in conditii inumane la temperaturi foarte inalte ca cei tari cedeaza nemaispunand de cei slabi de inima!!!
    5. a fost caz ca cineva simtindu-se foarte rau a vrut sa cheme ambulanta si i s-a refuzat (banuesc ca neavand conditii de munca le era frica sa fie sanctionati) – deci li se refuza ajutor medical
    6. nu au ora de pranz – mananca din mers cu mainile murdare!
    7. CEL MAI IMPORTANT – POLUEAZA FOARTE TARE AERUL
    este strigator la cer!!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: