Indiferenta naste groaza

Despre indiferenta, lipsa de profesionalism, neputinta de a actiona concret – nascuta din interes politic, a institutiilor statului am mai scris si probabil voi continua a semnala noi aspecte.

Cand noul ministru al muncii a anuntat public ca va reforma din temelii inspectia muncii, am salutat aceasta declaratie, desi am fost sceptic. Au trecut 4 luni de la anunt si nimic spectaculos nu s-a intamplat.

Continua sa se inregistreze victime, ca urmare a unor lucrari de sapatura, urmate de prabusiri de maluri, nesprijinite corespunzator. Zilele trecute, la pasajul Basarab, s-a inregistrat un accident de munca colectiv, cu 3 decedati si 1 accidentat usor.

Ca de obicei, presa a facut tam-tam, oficialitatile (prefect, primar, inspectori, multi pierde vara, cu abonament pe la televiziuni si pe la reporterii tv, de teren) au dat decelaratii aiurea, care dovedesc lipsa lor de profesionalism si de percepere a activitatii de prevenire si protectie si ceea ce este foarte grav – necunoasterea legislatiei in domeniu.

Bomboana pe tort a fost pusa de comunicatul firmei portugheze LENA, castigatorul licitatiei pentru constructia pasajului, transmis la o ora de maxima audienta pe TVR 1, sambata, in programul de stiri de la ora 20 (cat i-o fi costat oare pe portughezi acest anunt sau s-a considerat ca este reportaj de interes national si nu s-a platit publicitate), conform caruia firma respecta legislatia europeana si nationala, in domeniu, iar obligatia asigurarii masurilor de protectie revin societatii MARCONSTRUCT din Bragadiru, subcontractantul lucrarii. La un interviu luat de un reporter, directorul acestei societati din Bragadiru si-a permis sa afirme ca initial santul a fost asigurat, dar la finalul lucrarii, cand trebuiau introduse tevile de canalizare, blindajul a fost scos, iar din cauza terenului, malul a cedat. Habar nu avea ca suportii de sprijin se scot dupa ce se introduc si tevile de canalizare. Imaginile transmise in direct de la fata locului aratau fara nicio urma de indoiala, ca malul nu fusese sprijinit niciodata, ca pamantul scos din sant nu fusese indepart la 1 m de marginea sapaturii, in ambele sensuri, ca nu existau rampe (schele) de acces in sant, etc.

S-a promis de catre oficialitati (!?) ca in 10 zile se vor face publice concluziile cercetarii accidentului si ca vinovatii vor fi deferiti justitiei. Alte povesti de adormit copii.  Care au fost vinovatii si ce sanctiuni au primit acestia, la accidentele similare produse in ultimii 2 ani ? De ce inspectia muncii si parchetul nu prezinta acest inventar, la stirile TVR 1, la o ora de maxima audienta ? 

Nu se spune nimic de Cerintele minime de securitate si sanatate pentru santiere temporare si mobile, aprobate prin HG nr. 300/ 02.03.2006.

In aceste cerinte se mentioneaza atributiile si responsabilitatile coordonatorului de securitate si sanatate, desemnat de catre beneficiarul lucrarii si/sau managerul de proiect (in speta – Compania nationala de autostrazi), pentru faza de proiectare, respectiv pentru faza de executie, la care participa mai multi antreprenori, subantreprenori, lucratori independenti (cazul pasajului Baneasa). Coordonatorul de securitate si sanatate sau beneficiarul lucrarii intocmeste un plan de securitate si sanatate.

O data cu inceperea lucrarilor de executie, planurile proprii de securitate si sanatate ale antreprenorilor (in speta firma portugheza) si ale subantreprenorilor (in speta firma de constructii din Bragadiru), se integreaza planului intocmit de catre beneficiar.

Legislatia prevede in clar la art.19 -22 ce trebuie sa contina planul de securitate si sanatate (al beneficiarului), care trebuie adaptat permanent in functie de evolutia santierului si durata efectiva a lucrarilor sau a fazelor de lucru, iar la art. 31 – 33, ce trebuie sa contina planul propriu de securitate si sanatate (al antreprenorului si al subantreprenorului).

Registrul de coordonare cuprinde ansamblul de documente redactate de catre coordonatorii in materie de securitate si sanatate, informatii despre evenimentele produse pe santier, constatari efectuate si decizii luate.  Oare ce s-o fi consemnat (daca afirmatia directorului firmei din Bragadiru, este adevarata), cand s-au demontat blindajele, inainte de introducerea tevilor de canalizare si ulterior la inceperea lucrarilor de introducere a tevilor de canalizare ?

Beneficiarul lucrarii (Compania nationala de autostrazi) sau managerul de proiect are obligatia de a intocmi o declaratie prealabila care se comunica inspectoratului teritorial de munca (in speta ITM Bucuresti). Declaratia are rolul de a fi luata lucrarea de constructii, in evidenta si controlul ITM.

Legislatia mentioneaza la art. 66, obligativitatea informarii lucratorilor si/ sau a reprezentantilor acestora asupra masurilor ce trebuie luate privind securitatea si sanatatea lor pe santier. La dispozitia lucratorilor trebuie pus un exemplar din planul de securitate si sanatate, pentru consultare, conformare si eventual propunere de noi masuri de securitate si sanatate.

In anexa 1 la poz. 1 se mentioneaza excavatii, ca lucrare de constructie ce trebuie avuta in vedere. 

In anexa 2 se mentioneaza – lucrari care expun lucratorii la riscul de a fi ingropati sub alunecari de teren…., ca risc specific pentru securitatea si sanatatea lucratorilor.

Trebuie mentionat ca beneficiarul, antreprenorul si subantreprenorul au la randul lor, lucratori desemnati cu activitati de prevenire si protectie, conform prevederilor Legii nr. 319/ 2006, respectiv sefi de santier, sefi de lucrare, diriginte de santier (din partea beneficiarului), conform legislatiei specifice de constructii.

Ar fi interesante declaratiile date de catre beneficiar, antreprenor, subantreprenor, ITM, la parchet, in urma efectuarii unei expertize tehnice judiciare in specialitatea protectia muncii, respectiv in specialitatea constructii.

Chiar daca Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/ 2006 prevede doar sanctiuni contraventionale aplicate angajatorilor si eventual sesizarea parchetului de catre ITM, legea penala si legea civila este aplicabila tuturor, dupa responsabilitatile de serviciu pe care le are fiecare si dupa modul cum s-a achitat fiecare de aceste responsabilitati.

Pe vremea lui ceasca exista o vorba – mortul este intotdeauna vinovat. Este de notorietate teribilismul infantil, nativ, al romanului, care impinge individul nepregatit corespunzator pentru lucru, la actiuni riscante, fara discernamant si fara a lua cele mai elementare masuri de autoprotejare. Indiferenta si lipsa de respect a lucratorilor in general si a celor necalificati, in special, fata de siguranta fizica a propriei persoane si a celui de alaturi, nu este un secret pentru sociologi si psihologi. A nu se uita ca pe vremea lui ceasca, facultatile de sociologie si de psihologie scoteau 10-15 absolventi anual, iar in prezent, in scoli, cabinetele de psihologie si de sociologie, daca nu lipsesc cu desavarsire, sunt adevarate raritati. La nivel de tara sunt inregistrati foarte putini medici de medicina muncii, iar cabinete de medicina muncii care functioneaza la angajatori aproape ca au disparut.

Indiferenta inspectorilor de munca (cum poate fi mentionat altfel, datorita numarului mare de accidente similare, inregistrate intr-un interval scurt de timp, la nivel de tara ?) nu poate fi asociata decat cu amatorismul si lipsa de profesionalism din partea celor care conduc inspectia muncii si inspectoratele teritoriale, conducatori numiti numai pe criterii politice.

ALO, Domnule ministru al muncii. Ati promis reformarea din temelii a inspectiei muncii. V-ati razgandit cumva ? Evenimentele soldate cu victime nu va dau de gandit, nu va imping de la spate, la actiunea de reformare a institutiei care gestioneaza securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor ? Puneti piciorul in prag, trimiteti inspectorii de securitate si sanatate pe teren, responsabilizati-i prin atributii clare si precise (nu doar prin raportari scriptice, de prea multe ori inutile, pe care nu le citeste nimeni) controlati-i strict,  inlaturati din institutie toti habarnistii, renuntati la declaratii politice, care sa nu deranjeze pe nimeni, cand este vorba de viata cetatenilor. Luati taurul de coarne. Cate victime trebuie sa se mai inregistreze la nivel de tara, pana sa va hotarati sa intreprindeti ceva concret ? Profitati de necesitatea de a reduce personalul din cadrul ministerului, renuntand, dupa o triere riguroasa si fara „sentimente politice”, la cei care nu fac fata cerintelor actuale ale institutiei. Taiati in carne vie – este singura solutie logica. Ca sa va faceti curaj politic, ganditi-va la imaginile de cosmar, ale victimelor scoase de sub pamantul prabusit, cu escavatorul, la pasajul Baneasa.

PS 1. Tardiva decizia ITM Bucuresti de a opri activitatea in santierul de la pasajul Baneasa. De ce nu au luat aceasta decizie inainte de producerea accidentului colectiv, soldat cu 3 morti ? Ce parere are inspectorul de munca, responsabil cu activitatea de constructii, in cadrul ITM Bucuresti, care avea in supraveghere si control acest santier ? Dar sefii acestuia ?

Greu de acceptat, chiar de niste novici (in speta – presa) ca situatia de pericol grav si iminent de accidentare, definita de Legea securitatii si sanatatii in munca la art. 5, lit. l, s-a creat tocmai in momentul producerii evenimentului, iar existenta zonei cu risc ridicat si specific de accidentare mentionata la art. 7 al. 4 lit. e, din lege, a aparut doar in momentul producerii evenimentului, motiv pentru care nu a fost necesara atentionarea acesteia si interzicerea accesului lucratorilor in zona.

Un investitor serios, de regula, face poze/ filmeaza diferitele stadii de executie ale lucrarilor. Ar putea fi si aceste documente, utile comisiilor de cercetare a evenimentului produs.

PS 2. Fatarnicia politicienilor nu are limite. Urmaream intamplator, aseara, cum ministrul Berceanu, pe Antena 3, arunca cu noroi in inspectia muncii (nici macar nu stia cum ii zice acestei institutii a statului). Ca nu-si face „datoria patriotica” (inspectorul sef fiind de fapt un fost membru PSD), ca nu ia masurile legale care se impun, ca ar trebui restructurata (oare stie ce esta aia restructurare sau crede ca este nevoie tot de reducere de personal)…bla, bla, bla. Nici usturoi nu mancase, nici gura nu-i mirosea, ca si cum Compania de autostrazi, beneficiara pasajului Baneasa, nu ar fi in subordinea ministerului pe care il pastoreste.

Desteapta-te romane, cu astfel de politicieni, nu se va schimba nimic in bine, in tara !

2 Răspunsuri to “Indiferenta naste groaza”

  1. radu sava Says:

    Ai dreptate Gigi,este vraiste si lipsa de profesionalism in Inspectia Muncii…poate ar trebui schimbat mai mult…
    vorba bancului:
    Itzic avea un bordel si era foarte suparat ca nu-i merg afacerile
    Strul il intreaba „ce ai patit ca stiam ca la bordel se castiga”
    Itzic „Nu stiu ce sa mai fac incasariule scad si am schimbat paturile,am varuit proaspat,am organizat servicii de bar la camera…si tot prost merge”
    Strul „Ai fost prost ma…trebuia sa schimbi curvele”

    La Inspectia muncii au reusit dupa trei legislaturi sa schimbe numai Sefa…

  2. gigi Says:

    Este totusi un pas inainte, al ministrului muncii. Este primul ministru care se face remarcat cu ceva, vis a vis de inspectia muncii – schimba sefa. Nu stiam de schimbare. Probabil ca a cantat „fals” in biserica PSD -ului.
    Ce parere ai de statistica controalelor din santierele de ctii ? Mie mi se pare penibil sa spui ca ai gasit 235 de lucratori la negru. Cred ca inspectorii nu stiu ce inseamna de fapt munca la negru. Daca iesi in strada si te uiti cu atentie, intrebi pe primul cetqatean, in salopeta, care iti iese in cale, daca are contract individual de munca, se uita tamp la tine. Din polititete, daca ii explici cum sta treaba cu contractul individual de munca, iti raspunde ceva mai vesel – nu am inca. Nu crezi ? Fa experienta, direct in strada.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: