Nu invatam nimic din greseli

Am momente in care pur si simplu nu mai inteleg nimic, nu mai pricep ce trebuie sa se mai intample si cati morti sa-si mai ceara drepturile in fata celui de sus, pentru ca legea sa devina lege si in tara noastra, pentru ca respectul pentru om sa fie pe primul plan, pentru ca profesionistii sa iasa in fata si sa-i ciufuleasca pe cei nevolnici, pentru ca politica sa devina o arma in lupta pentru progres, nu un mijloc (de altfel foarte eficace) pentru cocolosirea si imbuibarea nepotilor, finilor si cumetrilor, pentru ascunderea neputintei intelectuale tehnice si stiintifice, pentru a o rupe o data cu nesimtirea si prostia, pentru gonirea din viata publica a afaceristilor de cea mai joasa speta si a profitorilor acestei tranzitii fara de sfarsit.

Am vazut azi la pranz, la tv, aceleasi imagini de cosmar (ca si anul trecut, cand o pasarela pe la Tancabesti a fost aruncata de bena unei basculate peste un autoturism), cu alti protagonisti, cu bucati imense de fiare cazute peste o masina. In spiritul presei noastre „deosebit de critice”, in fapt o lehamite fara margini asupra a tot ce se intampla si nu are impact imediat asupra retinei cetateanului avid de orori, nu am aflat nimic despre cum s-a incheiat cercetarea organelor in drept, la Tancabesti, despre proces (daca o fi fost), vinovati, despagubiri acordate victimelor, etc.

Azi, la Brasov, un nou berbecism produs pe soselele patriei, face victime. Aceiasi actori sunt prezenti pe la televiziuni, aceleasi vorbe aruncate fara nicio noima, aceleasi pareri fara acoperire tehnica, ale unor „specialisti de duzina”, mai mereu certati cu gramatica limbii romane si complet dezinformati, in ceea ce priveste legea.

„Profesionistii” din teren ai televiziunilor au tabarat pe „soferul criminal”, i-au bagat microfonul in gura, politaiului satului, i-au agresat cu „intrebari mestesugite” (in realitate fara rost cu evenimentul produs), pe politistii de la circulatie, l-au adus in fata camerelor de luat vederi pe primarul comunei de la marginea Brasovului, unde s-a produs „minunea pe sosea”, l-au adus la microfon pe „specialistul in vorbe aiurea” al judetului – prefectul. Si dai si dai, ore in sir de transmisie in direct. Toti sunt varza, arunca cu pareri fara acoperire, se agita, dau declaratii sablon, de parca le-ar avea scrise de ceva timp, cu mult inainte de a se produce evenimentul.  

Dupa ei toti, soferul este vinovat. Poate are si soferul o vina, una morala sigur. Soferul poate circula cu viteza (desi era restrictie de viteza la 50 Km/ ora), poate nu a dat atentia cuvenita tevilor groase (cel putin de diametru 300 mm) care traversau soseaua si limitatorului de gabarit – acea traversa de otel – un „I” de cel putin 400 mm – latime si 150 mm grosime, in lungime de cca. 6 m, care a fost aruncat peste un autoturism, limitator confundat de o juna reportera cu un limitator de viteza (era si un semn de limitare de viteza afisat pe acelasi stalp, pe marginea soselei, cu semnul de limitare de gabarit la 4,2 m). Soferul este cel mai putin vinovat.

Sefii din firma unde era angajat soferul, care au dispus incarcarea escavatorului pe un camion darapanat, prevazut si cu cabina de transport muncitori, vechi de cel putin 40 de ani, complet neadecvat unui astfel de transport agabaritic, au verificat modul cum a fost ancorat escavatorul pe platforma de camion, au verificat documentele de transport ? Ce scrie in foaia de circulatie a soferului din ziua respectiva, in legatura cu acest transport ? Cat era inaltimea maxima mentionata, a gabaritului camion plus escavator ? Exista o documentatie de transport agabaritic, in baza careia sa se fi obtinut autorizatia pentru transport agabaritic ceruta de lege, pentru astfel de transporturi, care depasesc 4 m inaltime ? Era semnata autorizatia, de politie, primarie, directia de drumuri judeteana ?

Pe inspectorii in constructii judeteni nu-i intreaba nimeni, nimic ? Documentatia de construire a limitatorului de gabarit era avizata de inspectoratul in constructii ? Construirea limitatorului de gabarit a fost verificata de catre inspectorii in constructii ?

Dirigintele de santier din cadrul primariei si chiar primarul comunei, pe teritoriul careia s-a construit limitatorul de gabarit, au verificat constructia pe care au platit-o din bani publici ?

Inspectorii din cadrul directiei de drumuri judetene au verificat constructia limitatorului de gabarit ?

Cum a fost posibil ca o grinda de otel de cateva tone sa fie aruncata de pe suportii ei, doar prin lovirea ei (chiar violenta), de un brat al unui escavator, care nu avea decat niste zgarieturi si mici busituri ? Nu trebuia cumva sudata grinda de otel pe suporti sau asigurata prin alt sistem (bile, suruburi, etc.) ? 

Astfel de evenimente, care se repeta, arata degringolada in care traim si muncim, avand impresia ca progresam.

Urmasii victimei ar trebui sa dea in judecta firma la care era angajat soferul, primaria pe teritoriul careia era construit limitatorul de gabarit, inspectoratul judetean in constructii, directia judeteana de drumuri. De sofer se va ocupa sigur politia. De ce nu ar cere urmasii victimei, constituiti ca parte civila, despagubiri morale si materiale, majore, intr-un proces civil, separat de procesul penal, in care va fi implicat soferul ?

Soferul o fi fost in timpul serviciului, cand s-a produs accidentul/ incidentul pe sosea ? Daca da, inspectoratul teritorial de munca, nu face si el o cercetare specifica, de accident de munca ?

Fiind vorba de un transport agabaritic, pe soselele patriei, ministerul transporturilor nu are nimic de zis ? Legislatia in domeniu o fi conforma cu legislatia UE ?

Intr-o tara civilizata, respectul fata de lege este obligatoriu. Romania este o tara civilizata ? Greu de raspuns.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: